Linsoppa med riv

I går var jag och handlade en massa god mat, bl.a kantareller, jordärtskockor och högrev, då det var meningen att vi skulle bjuda på middag hemma hos oss i kväll. Men så vaknade jag brakförkyld och med värk i hela kroppen i morse. Typisk när det är något som man planerat sen länge!

Aptiten är inge vidare just nu heller, det enda jag är sugen på är soppa. Soppan nedan är en soppa jag aldrig tröttnar på, den kan jag äta hur många gånger som helst under vinterhalvåret. Denna fick således bli lunch i dag, med hopp om att bidra till tillfrisknandet! Vad blir ni sugna på när ni är sjuka? Har ni några bra tips?


Linsoppa med riv

Röda linser är bra snabbmat och rika på protein, fibrer och mineraler. Kryddningen av citron och ingefära hjälper dessutom till att boosta immunförsvaret vilket är bra så här i förkylningstider!



4 personer

2 potatisar
2 morötter
2 palsternackor
1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
2-3 cm ingefära
2 grönsaksbiljongtärningar
1 liter vatten
1 msk mejram
1 msk organo
3 dl röda linser
1 tsk sambal olek
1 citron

salt
peppar
olivolja till fräsning

Gör så här
Skala potatis, rotsaker, och lök. Hacka dem grovt och häll dem i en stor kastrull. Finriv ingefäran och vitlöken och blandar ner. Fräs allt i några matskedar olivolja. Häll på vattnet. Lägg i buljongtärningarna och linserna och generöst med torkad smulad mejram och oregano. Låt koka tills grönsakerna är mjuka (ca 10 minuter) Rör om då och då.

Mixa med mixerstav tills soppan är slät. Späd med vatten till lagom konsistens.


Smaka av med salt, peppar och pressad citron.



Servera gärna kesokaka till efterrätt



Inga kommentarer: