Currydoftande korvpanna Bombay med ris

Första rätten från Linas matkasse avklarad och den får ett högt betyg. Det som är kul med dessa matleveranser är att man får upp ögonen för nya tillbehör som passar i hop. Jättegott med äpplet och sockerärtona som gör grytan lite krispig. Denna rätt kommer vi att göra fler gånger. Tog dessutom endast 20 minuter att laga till!



4 personer

1 gul lök
1 äpple
Falukorv/Kalkonkorv (Korv kan bytas ut mot qournbitar)
2 tsk curry
2 msk vetemjöl
1/2 grönsaksbuljontärning
1 1/2 dl vatten
1 dl vispgrädde
400 g konserverade körsbärstomater
75 g sockerärtor (1/2 pkt)

Gör så här
  1. Koka ris enligt anvisningen på förpackningen.
  2. Hacka löken, tärna äpplet och strimla korven.
  3. Fräs löken mjuk i lite olja. Tillsätt curryn och rör i hop med löken. Häll över på en tallrik och bryn sedan korven. Häll tillbaka löken i pannan igen.
  4. Pudra över vetemjölet och smula ner buljontärningen. Rör ner vattnet och grädden. Tillsätt tomaterna och rör försiktigt så att tomaterna inte går sönder. Lägg ner sockerärtorna och äpplet. Låt koka några minuter.

Servera med ris och strimlad spets- eller vitkål.

6 kommentarer:

Mikaela sa...

Jag har följt din blogg nu i ett drygt halvår så tänkte att det var dags att slänga in en kommentar! :) Vill mest bara tacka för att du delar med dig av dina idéer och recept. Jag älskar att laga mat men som nybörjare inom området så kan man behöva lite inspiration. Nu har jag precis börjat plugga vilket betyder egen bostad och alltså egen matlagning, med andra ord - toppen! :) Så tack så mycket för alla goda recept och keep up the good work! :)

johanna sa...

Tack Mikaela!
Vad glad jag blir, jätteroligt att du gillar bloggen. Hoppas du fortsätter att hitta recept som du gillar. Lycka till med plugget och nya bostaden!

Hälsningar Johanna

Jonas sa...

No offence, men det där såg riktigt trist ut. En blek korv och en simmig currysås, jag får vibbar till skolmatsal och tider då curry ansågs som en spännande krydda. Det är ju inte ditt recept så ingen skugga över dig men jag blir lite tveksam till sådana matkassar när man ser vilka recept de presterar. Dina egna recept överglänser deras flera gånger om, fortsätt med det!

/J

johanna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
johanna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
johanna sa...

Jonas: Håller med dig om att curry inte känns så hett! När du nämner curry i skolsammanhang kom jag att tänka på en rätt jag ofta fick i skolan; Kyckling (som egentligen var kokt höna) med currysås och ris, yack!

Denna rätt blev en barnfavorit här hemma. Kanske ska tillägga att jag gjorde om såsens kryddning en gång och tog då bara spiskummin och gurkmeja, vilket jag tycket var godare än med curry.

Vad det gäller matkassekonceptet så vill jag nog minnas att Middagsfrid höll en högre klass än Linas, med lite bättre råvaror och roligare recept. Dock tog rättrena längre tid att tillaga. Nu har jag iof bara testat Linas i en vecka, men betyget blir nog ganska vardagligt och lite tråkigt med ett undantag för soppan och kycklingen som var riktigt goda.

Roligt att du gillar de övriga recepten! Skall ta med mig det! Tack!
Hälsningar Johanna