Indisk blomkålsgryta med röda linser

I veckan som gått gjorde jag denna soppa. Från början var det egentligen hopplock, men visade sig bli ett mycket lyckat resultat. Lagom het och mättande tack vara linserna. Under tiden soppan puttrade blev jag kom jag på att det skulle vara gott med naanbröd till. Detta tar ju oftast en stund då de recept jag sett tidigare är på jäst och degen ska stå kallt m.m. Men, så hittade jag ett recept från Coop gjort på bakpuler. Naanbröden blev helt klart godkända och var lätta att göra. Jag penslade på olivolja och strödde över lite korianderfrön innan de åkte in i ugnen.



4 port
4 msk rapsolja
1 stort blomlålshuvud eller 2 st små
3-4 potatisar
1 dl okokta röda linser
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 burkar kokosmjölk (helst från Kung Markatta, som är den enda som inte innehåller en massa tillsatser och vatten)
3 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
2 msk röd currypasta
1 tsk spiskummin
1/2 tsk gurkmeja
2 tsk koriander
salt

Finhacka löken. Dela blomkålen i buketter, skala och tärna potatisen. Hetta upp oljan i en gryta, fräs löken mjuk. Tillsätt blomkål, potatis, kryddor och currypastan. Häll på kokosmjölk, vatten, buljongtärning och låt alltsammans koka upp. Tillsätt de röda linserna och låt koka på svag värme tills potatis och blomkål känns mjuka (ca 10 minuter). Ät tillsammans med naan bröd eller ris.


Snabbakade naanbröd
4 st
ca 7 dl vetemjöl

1 msk bakpulver

1 tsk salt

1 dl vatten

2 dl naturell yoghurt

1 ägg

1 msk olivolja

flingsalt


Sätt ugnen på 250º. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Blanda i vatten, yoghurt och ägg. Knåda snabbt ihop till en smidig deg. Dela degen i 8 bitar. Platta ut dem till 1 ca tjocka droppformade kakor ca 20 cm långa. Lägg dem på smorda plåtar, 4 på varje plåt. Grädda i mitten av ugnen 6-7 minuter. Pensla de varma bröden med olja och strö eventuellt på lite flingsalt. Godast att äta nygräddade.


Inga kommentarer: