Hamburgerbröd

Häromkvällen gjorde jag dessa goda hamburgerbröd och det var mycket enklare än jag trodde! Prova själva! /Johanna




ca 6 st

½ pkt jäst
6 dl vetemjöl
2 dl mjölk
1 msk olja
1 msk socker
salt
sesamfrön


Gör så här:
Smula ner jästen i en degbunke, värm mjölken till 37°. Häll på mjölken och rör ut jästen, tillsätt nästan allt mjöl, spara lite till utbakning. Tillsätt oljan, saltet, sockret och arbeta snabbt ihop degen. Låt jäsa i bunken ca 30 min till dubbel storlek. Lägg degen på ett bakbord eller en skärbräda och forma till 6 st runda bollar, platta till dom till ca 2 cm höga rundlar, platta till lite extra i kanterna. Lägg på plåt med bakplåtspapper, pensla med mjölk och strö över sesamfrön. Grädda på en gång ca 10 min 250°. Låt svalna på galler och skär dom sedan mitt itu.

Inga kommentarer: